DEVAM: 48. Namaza
Yürüyerek Gitmenin Fazileti
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ عِيسَى
حَدَّثَنَا
أَبُو
مُعَاوِيَةَ
عَنْ هِلَالِ
بْنِ مَيْمُونٍ
عَنْ عَطَاءِ
بْنِ يَزِيدَ
عَنْ أَبِي
سَعِيدٍ
الْخُدْرِيِّ
قَالَ قَالَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
الصَّلَاةُ
فِي جَمَاعَةٍ
تَعْدِلُ
خَمْسًا
وَعِشْرِينَ
صَلَاةً
فَإِذَا
صَلَّاهَا
فِي فَلَاةٍ
فَأَتَمَّ
رُكُوعَهَا
وَسُجُودَهَا
بَلَغَتْ خَمْسِينَ
صَلَاةً
قَالَ أَبُو
دَاوُد قَالَ عَبْدُ
الْوَاحِدِ
بْنُ زِيَادٍ
فِي هَذَا
الْحَدِيثِ
صَلَاةُ
الرَّجُلِ
فِي
الْفَلَاةِ
تُضَاعَفُ
عَلَى
صَلَاتِهِ
فِي
الْجَمَاعَةِ
وَسَاقَ الْحَدِيثَ
Ebu Said el-Hudrî
(r.a.)'den; demiştir ki; "Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem şöyle
buyurdu: "Cemaatle kılınan namaz, (cemaatsiz kılınan) yirmi beş namaz'a
eşittir. Kişi namazını rüku' ve
secdelerini tam yaparak (erkanına, tam riayetle) kırda kılarsa (sevabı) elli namaz sevabına
ulaşır."
Ebu Davud dedi ki;
Abdulvahid b. Ziyad bu hadis hakkında, "Kişi’nin kırda kıldığı namaz,
cemaatle kıldığı namaz üzerine (......) katlanır" dedi ve hadisin tamamını
zikretti.
Sadece Ebu Davud
rivayet etmiştir.
AÇIKLAMA: Neylu'l-evtar'da "Kırda kılınıp da 50
namaza denk olan bu namaz, cemaatle kılınan namaz değil, münferid namazdır"
denilmektedir. Bu mütalaasında Şevkanî'nin delili, hadisin rivayet edildiği
babın, cemaatle mukayyet olmayıp mutlak oluşu ve (hadisin sonunda tercemesini
verdiğimiz) Ebu Davud'un Abdullah b. Ziyad'dan yaptığı rivayettir. Buna göre
kırda tek olarak kılınan namaz köyde veya şehirde cematle kılinan namazdan daha
faziletlidir.
İbn
Reslan'ın dediğine göre ise, kırda cemaatle kılınan namaz kır haricinde tek
başına kılınan namazdan 50 namaz sevabı daha üstündür.
Kırda
kılınan namazın fazileti hakkında Ebu Ya'la'mn Enes'den; Abdurrezzak'ın,
Selman-ı Farisi'den; Nesaî'nin Ukbe b. Amir'den rivayetleri vardır.
Kırda
kılınan namazın bu şekilde efdal oluşundaki hikmetler şunlardır:
1.
Çok kere kırlarda namaz kılan yolcudur, seferde de meşakkat eksik olmaz,
kişinin meşakkatlere katlanarak namaz kılması fazilete sebebtir.
2.
Kırlar ıssız ve bazan da korkunç olur. Böyle bir halde, ancak takva sahibleri
namaza meyi eder.
3.
Böyle yerlerde pek başkaları bulunmayacağı için kılınan namazda gösteriş
bulunmaz. Nitekim kişinin karanlık gecede, evinde Allah'tan başka kimse
görmeden kıldığı nafile namaz, dışarda kıldığı namazdan daha efdaldir. Buna
sebeb tenhada kılanan namazın riyadan uzak oluşundan başka bir şey değildir.